Sebagaimana tajuk di atas, ini adalah post pertama dalam bahasa melayu mengenai Khutbah Jumaat hari ini.

hehehe.. macam skema la plak.
Ok. Hari ini ada kesempatan dapat pergi ke Masjid Wilayah Persekutuan Jalan Duta.
Lebih kurang pada pukul 01.15tgh hari dah terpacak kat masjid… (biarpun selalunye lewat sampai.. 8-))

Tangga Masjid Jalan Duta

Tangga Masjid Jalan Duta



Bas Pekerja (Scomi) utk ke Masjid

Bas Pekerja (Scomi) utk ke Masjid


Tunggu punya tunggu.. azan pun bermula, azan pertama.. kedua..
em.. jadi malas satu solat sunat pun tak buat.. duk tunggu je.. (betapa ruginya hari nie..)

Pastu khutbah jumaat pun start.. kepala da mula melayang-layang tak tentu hala..
tiba cam tersedar bila khatib tu ckp lebih kurang ..
“Wahai warga Wilayah Persekutuan sekalian…”
eh.. bila masa plak jadi warga wilayah persekutuan nie.. selalu nye khutbah jumaat takde la address makmum macam tu..
pastu khatib sambung lagi..
“mari lah kita bersama-sama memajukan wilayah persekutuan dalam segi ekonomi, kemasyarakatan.. bla..bla..”
Hmm…
“Pada tahun 1976.. berdasarkan Undang sekian.. sekian.. tugas-tugas menteri adalah.. bla..bla..Wilayah Persekutuan Labuan diambil alih dari negeri Sabah..bla..bla.” (aku pun tak paham ape dia cakap.. hahaha)

hmm.. (am I entering the wrong place or what.. )..

pastu ditambah plak dengan pepatah “Di mana bumi dipijak, disitulah langit dijunjung.” eh.. nih khutbah jumaat ke ceramah/pidato umum..?
i think more approriate if saying..”Di mana jua berada hukum Allah tetap yg paling tinggi.Dunia yg fana ini hanyalah sementara..segala tindak-tanduk akan dipersoal/ di ambil kira diakhirat kelak.. bla..bla..” (cewah…)

pastu tiba2.. tengah syok dengar.. dah nak habis khutbah pertama.. barulah ade “Ittakullah.. bla.. bla..” .. huh.. baru masuk rukun khutbah..
pendek je.. terus ke khutbat kedua.. tak banyak.. mendoakan pemimpin dan kerajaan dalam bahasa arab… konon2 nya semua mengaminkan..
walau pon ade yg tak berapa setuju dalam bab yg tu… abaikan..

pastu terus start solat jumaat dua rakaat..
hhmm.. rasa malas nak blah awal.. tunggu tgk doa hari nie plak..

wahh..~ panjang amat doa nye lepas tu.. tp semua nye mendoakan pemimpin dan kerajaan.. bla..bloa.. pastu ujung sikit bru tambah utk umat muslimin & muslimat sedunia… takde plak sebut pasal palestin.. afghanistan dalam doa yg panjang tu kali nie.. hmm..

sabar lagi.. tunggu.. kot2 la ade solat hajat ke lepas nie..
abes doa.. ameen.. senyap…
takde pengumuman tentang solat hajat ke ape2 macam selalu2..
(sebelum nie selepas je solat jumaat..ade je yg penah umum nk solat hajat tp tak diberitahu/ dimaklumkan sejelas2 nye tentang motif / tujuan utk kebaikan umum …)

p/s :
hmm.. why this one so localized.. I am living at Selangor state.. it just happened to be working at Wilayah Persekutuan..
i don’t know bout others.. but it seem kinda irrelevant to become such localized version like it was delivering a speech to someone at very urban
area whereas the audience was just “orang kampung”.. then still the theme just not that reminding me much about spiritual or whatsoever..

whereas the “rukun khutbah – mengajak makmum bertakwa kepada Ilahi..” .. also only being recited by the end part in arabic.. suppose how many of us will truly understood.?

hmm..

Related posts:

  1. Kejernihan Akal
  2. Puasa Sunat : enam hari bulan Syawal
  3. Pengisytiharan Hari Raya Aidil Adha 1430H
  4. 10 Muharram – Hari Asyura
  5. maafkan saya.